Cătălin Vicol, director general Biofarm
Oportunitatea pentru România
Cătălin Vicol: Istoria ne-a arătat că orice criză este, de fapt, o oportunitate pentru un drum nou. Trebuie doar să schimbăm unghiul din care privim lucrurile.
În timp ce guvernele din toată lumea se străduiesc să supraviețuiască noului coronavirus, au apărut tot felul de modele noi de abordare a situației din punct de vedere economic. Se aude de „scenarii de revenire” și „întoarcerea la normal”, inclusiv de la cele mai importante voci ale domeniului, cum ar fi Banca Mondială sau Fondul Monetar Internațional. În același timp am citit zilele trecute într-un sondaj realizat în Marea Britanie că doar 9% dintre intervievați și-au dorit ca viața lor să revină la „normal”. Așa că economia va trebui să se adapteze noilor nevoi ale oamenilor înainte de a se pune problema vreunei reveniri.
Cred că este foarte important să fim atenți la clienții noștri zilele acestea, pentru a le putea fi aproape. Scala lor de nevoi și dorințe este foarte diferită față de acum trei luni. Cred că România are șansa acum să renască din punct de vedere economic și poate să o facă dacă își ascultă cu atenție oamenii și se concentrează în a lucra împreună pentru același scop.
Domenii ce trebuie reformate
Cătălin Vicol: Țările care se bazează pe turism, ospitalitate și divertisment se vor confrunta cu perturbări deosebit de mari. Piața emergentă și economiile în curs de dezvoltare se confruntă cu provocări suplimentare, cu inversări în fluxurile de capital în timp ce încearcă să țină piept unor sisteme de sănătate slăbite și a unui spațiu fiscal limitat. E posibil ca pandemia să nu se termine în a doua jumătate a acestui an, ceea ce poate genera perioade și mai lungi de distanțare socială, ceea ce va continua să înrăutățească starea economiei.
România nu se abate de la trend. Domeniile cele mai afectate rămân turismul, cultura, evenimentele, restaurantele. Cu accent pe suprasolicitarea industriei sănătății. Dorința mea și, presupun, a multor altor jucători importanți din piața de farma, este să învățăm lecția corectă din această experiență. Așa cum spuneam și mai sus, este o ocazie perfectă să facem un pas lateral, să ne privim cu atenție în oglindă și să vedem cum ne putem adapta astfel încât nevoile clienților noștri să poată fi acoperite fără ca aceștia să resimtă vreun stres suplimentar în această perioadă.
Măsuri urgente pentru relansare
Cătălin Vicol: România a reacționat destul de rapid, măsurile fiscal-bugetare anunțate de Guvernul României reprezintă fonduri extra pentru sistemul de sănătate, șomaj tehnic în valoare de 75% din salariul mediu brut, amânarea plății taxelor, garanții pentru IMM-uri, rambursarea accelerată a TVA-ului, suspendarea executărilor silite. A putut reacționa astfel pentru că a avut câțiva ani economici buni în spate. De altfel, pentru 2020 se estima o creștere economică de 4,1%. dar, după ce Banca Mondială și Comisia Europeană au făcut o estimare a scăderii economice globale, se pare că România va avea o cădere de 6%, mai mică totuși decât a Franței, Germaniei sau Ungariei.
Chiar dacă aceste condiții nu-i sunt favorabile, Guvernul trebuie să continue să sprijine întreg mediul de afaceri prin acțiuni care să încurajeze cooperarea. Focusul ar trebui menținut pe susținerea producătorilor români pentru a păstra estimarea făcută de Comisia Europeană, în încercarea de a limita pe cât posibil dependența de economia celorlalte țări și, astfel, de a nu resimți atât de intens efectele crizei de la nivel mondial.
Revenirea domeniului
Cătălin Vicol: Ce am învățat până acum este că brandurile care au combinat reziliența cu agilitatea au reușit să rămână în zona de siguranță, că afacerile care folosesc în infrastructură serviciile cloud nu au resimțit așa tare măsurile legate de distanțarea socială iar cele care au investit în inteligență artificială și automatizare au putut să producă și să livreze la aceeași capacitate ca înainte de pandemie sau chiar mai bine.
Pentru industria farmaceutică s-a tradus în turarea motoarelor la maxim pentru a acoperi nevoile tuturor clienților. Compania Biofarm a apelat la comunicarea deschisă cu angajații și clienții, la simțul solidarității și la aplicarea principiilor după care ne-am ghidat întotdeauna – „Binele de a trăi mai bine”
Pandemia Covid 19 a fost și rămâne o provocare pentru domeniul farmaceutic dar nu din perspectiva încetinirii sau încetării activității, ci din contră. Afecțiunile pacienților români au rămas aceleași în perioada pandemiei și tratamentele lor nu au putut fi amânate, astfel că am luat toate măsurile pentru ca activitatea companiei Biofarm să se desfășoare fără sincope.
În acest sens, ne-am asigurat că avem stocurile necesare de materii prime pentru ca fluxul de producție să se desfășoare în mod obișnuit, o parte dintre angajații companiei și-au desfășurat activitatea de acasă pentru a păstra distanța socială iar cei care sunt implicați în procesele de fabricație respectă programul de lucru adaptat situației de fapt și măsurile suplimentare de igienă. Ne-am asigurat astfel că tot ce ține de producție se desfășoară în condiții maxime de siguranță.
Grija și respectul față de consumatori și echipa Biofarm sunt valori în care credem și de fiecare dată am arătat că principiile acestea sunt confirmate prin fapte concrete.
La nivel global, presiunea pusă pe companiile farmaceutice este cu atât mai mare cu cât se așteaptă cât mai curând un tratament și un vaccin anti Covid 19. Având în vedere aceste date, cu siguranță se vor schimba și regulile jocului. Mai ales în condițiile în care acestea trebuie să fie disponibile imediat atât pentru popoarele bogate cât și pentru cele sărace.